APIهوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پزشکی

بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، شاخه‌ای از تحقیقات هوش مصنوعی است که هدف آن موثرتر و در دسترس‌تر کردن مراقبت‌های بهداشتی‌ است. در حال حاضر با توجه به توانمندی‌های هوش مصنوعی روندی از دگرگونی‌های مختلف در بخش پزشکی مشاهده می‌شود.

تکنولوژی هوش مصنوعی راه‌حل‌هایی را برای پردازش داده‌ها به شکلی کاملا سریع‌تر از توانایی انسان، شناسایی الگوها، تشخیص ناهنجاری‌ها و پیشنهادهای ویژه ارائه کرده است. برای درک این‌که هوش مصنوعی چگونه صنعت بهداشت و درمان را تغییر می‌دهد، ابتدا نگاهی به برخی از آمارهای مربوط به صنعت پزشکی می‌اندازیم.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2022، سیستم بهداشت و درمان آمریکا بیش از ۵ تریلیون دلار برای خدمات و محصولات مراقبتی هزینه کند که ۸۰ درصد این هزینه‌ها به سمت هزینه‌های غیرمستقیم مانند تشخیص، رویه‌های پیش‌بینی، مدیریت وظایف و اطلاع‌رسانی هوشمند خواهد رفت.

 

هوش مصنوعی در پزشکی: چالش‌ها و دغدغه‌ها!

 در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌هایی که توسعه مدل‌های هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی با آن مواجه هستند مالکیت داده است.  از آن‌جایی که داده‌های مراقبت‌های بهداشتی بسیار حساس هستند، دولت‌ها، شرکت‌های بیمه سلامت و شرکت‌های داروسازی در تلاش هستند تا مقرراتی را اجرا کنند که از حریم خصوصی بیمار محافظت کند.

به عنوان مثال، اتحادیه اروپا “ مقررات عمومی‌حفاظت از داده‌ها ” را تصویب کرده است که بیان می‌کند، شرکت‌ها باید رضایت صریح بیماران را برای استفاده از داده‌های خود دریافت کنند. این موضوع برای بسیاری از محققان هوش مصنوعی مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ زیرا جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای آموزش الگوریتم‌ها دشوار‌تر می‌شود.

همچنین در نحوه ذخیره داده‌ها توسط مؤسسات پزشکی مختلف اختلاف وجود دارد. این امر، جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف و ایجاد یک “مخزن دانش مشترک” را دشوار می‌کند. مشکل دیگر، هزینه بالای تحقیقات هوش مصنوعی مراقبت‌های بهداشتی است.

هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، در حال حاضر بسیار متمرکز برچالش‌های راه‌اندازی است، به این معنی که برای توسعه هوش مصنوعی که می‌تواند در سیستم مراقبت‌های بهداشتی اعمال شود، هزینه زیادی صرف می‌شود. مدل فعلی توسعه هوش مصنوعی مراقبت‌های بهداشتی، ترکیبی از کمک‌های مالی دولتی، سرمایه گذاری خطرپذیر و سرمایه گذاری جمعی است. معنای این مدل این است که هوش مصنوعی مراقبت‌های بهداشتی گران است و تنها برای تعداد کمی‌از افراد در دسترس است.

 

هوش مصنوعی و پرونده الکترونیک سلامت

پرونده‌های الکترونیک سلامت (EHRs) و هوش مصنوعی (AI) مدتی است که به صورت مشترک در مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شوند. EHR نرم افزاری است که برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌های مربوط به سلامت بیمار استفاده می‌شود. ترکیب هوش مصنوعی و EHR به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و به بیماران مراقبت بهتری ارائه دهند.

نظارت هوشمند در حوزه پزشکی
نظارت هوشمند در حوزه پزشکی

هوش مصنوعی می‌تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، شناسایی الگوها، پیش بینی نتایج سلامت و ارائه توصیه‌ها برای درمان استفاده شود. از آنجایی که EHR‌ها روز به روز در صنعت مراقبت‌های بهداشتی رایج‌تر می‌شوند، این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی به طور گسترده در کنار این سیستم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

هوش مصنوعی برای تشخیص و ایجاد پیش آگاهی فوری

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی برای تشخیص و ایجاد پیش آگاهی فوری است. پزشکان می‌توانند تصاویر پزشکی، گزارش‌های آزمایشگاهی و سایر داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل به یک سیستم کامپیوتری ارسال کنند؛ سپس کامپیوتر داده‌ها را پردازش کرده و یک تشخیص یا پیش آگاهی را بیرون می‌دهد.

این نوع هوش مصنوعی در حال حاضر برای تشخیص سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های جدی استفاده می‌شود. برای در دسترس قرار دادن این فناوری، محققان نسخه‌های کوچک‌تری از سیستم‌ها و سرویس‌های هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند که برای پردازش داده‌ها و تشخیص در مقیاس کوچک‌تر طراحی شده است. این سیستم‌های رایانه‌ای، مجموعه کوچک‌تری از داده‌ها را دریافت می‌کنند، آن‌ها را از طریق سیستم هوش مصنوعی پردازش می‌کنند و سپس به پزشکان، پیشنهادی برای تشخیص و پیش‌آگاهی می‌دهند. نسخه‌های جدید این فناوری قابل حمل هستند و به پزشکان اجازه می‌دهند تا داده‌های معاینه را راحت‌تر و سریع‌تر پردازش کنند.

اکنون مجموعه‌ای از سرویس‌های تشخیص و پیش‌بینی سرطان در بستر پلتفرم هوش مصنوعی AIBOX فراهم شده است که به راحتی می‌توانید با استفاده از این سرویس‌ها محصولات هوشمندی را توسعه دهید که صرفا داده‌های مربوطه را دریافت کنند، سپس آن‌ها را برای پردازش به مدل‌های هوش مصنوعی پلتفرم AIBOX بسپارند و در نهایت خروجی مد نظر را دریافت کرده و به کاربر نشان دهند.

 

هوش مصنوعی برای نظارت از راه دور بیمار

در آینده‌ای نزدیک، بیماران می‌توانند سلامت خود را با دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی کنترل کنند. این دستگاه‌ها که «سنسورهای فیزیولوژیک مصنوعی» نامیده می‌شوند، سنسور‌های کوچکی هستند که برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد سلامت بیماران به بدن متصل شده و این اطلاعات به یک کامپیوتر فرستاده می‌شوند و در آنجا توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شده و در صورت بروز مشکل به پزشکان اطلاع داده می‌شود.

به عنوان مثال، بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند نسخه کوچکتری از آزمایش قند خون را با استفاده از سنسورهای پوشیدنی خود انجام دهند. این دستگاه به طور خودکار آزمایش را تجزیه و تحلیل می‌کند و نتیجه را به سیستمی می‌فرستد که پزشک می‌تواند داده‌ها را دریافت کند. اگر پزشک تشخیص دهد که قند خون بیمار خیلی بالا است، می‌تواند دستورالعملی برای تجویز دوز کوچک انسولین به سیستم هوشمند پوشیدنی ارسال کند.

 

هوش مصنوعی برای ارائه توصیه و زمان‌بندی درمان

همچنین می‌توان از هوش مصنوعی برای توصیه‌های درمانی برای بیماران بر اساس سابقه پزشکی و وضعیت فعلی آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، هنگامی‌که یک بیماری جدی تشخیص داده ‌شود، می‌توان از یک سیستم هوشمند کامپیوتری برای پیشنهاد گزینه‌های درمانی و احتمال موفقیت آنها استفاده کرد. سیستم هوشمند کامپیوتری همچنین می‌تواند برنامه‌ریزی شود تا به بیماران یادآوری کند که چه زمانی نیاز به دریافت مراقبت‌های بعدی دارند و به آنها در برنامه‌ریزی قرار ملاقات کمک کند.

ترکیب هوش مصنوعی و پزشکی
ترکیب هوش مصنوعی و پزشکی

علاوه بر آن سیستم‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند تا به پزشکان در تصمیم‌گیری درمانی کمک کنند. این سیستم‌ها از داده‌های درمان گذشته و نتیجه آن درمان‌ها تغذیه می‌کنند و سپس می‌توانند بر اساس داده‌ها، درمان‌ لازم را پیشنهاد کنند.

به عنوان مثال، بیمار با دست شکسته وارد بیمارستان می‌شود و یک سیستم کامپیوتری برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به بیمار مانند سن، وزن و سلامت کلی آن‌ها وجود خواهد داشت. این رایانه همچنین داده‌های مربوط به بیماران قبلی با دست‌های شکسته با سن و وزن مشابه را دریافت می‌کند. با استفاده از این داده‌ها، سیستم رایانه‌ای می‌تواند درمان‌هایی مانند قرار دادن بازو در گچ را به بیمار توصیه کند.

 

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی صنعت مراقبت‌های بهداشتی را متحول می‌کند. هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف، مانند تشخیص و توصیه‌های درمانی، که زمانی فقط برای پزشکان امکان‌پذیر بود استفاده می‌شود. سرویس‌های هوش مصنوعی همچنین به بیماران اجازه می‌دهند تا از راه دور بر سلامت خود نظارت کنند، مانند ردیابی ضربان قلب و سطح فشار خون.

خدمات ویژه AIBOX
ما در پلتفرم AIBOX بستری فراهم کرده‌ایم که دسترسی شما را به سرویس‌های کاربردی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی ساده‌تر می‌کند. در آینده، هوش مصنوعی احتمالاً به روش‌های بیشتری برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی و قابل دسترس‌تر کردن درمان استفاده خواهد شد و به مرور زمان طیف گسترده‌ای از این سرویس‌ها در بستر API مارکت AIBOX ارائه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا