APIهوش مصنوعی

نقش API در رشد کسب و کارها و صنعت دیجیتال | اقتصاد مبتنی بر API

عصر حاضر را می‌تون عصر تحول دیجیتال دانست. تصور زندگی بدون استفاده از ابزارهای دیجیتال، اینترنت و قابلیت‌های آن امکان‌پذیر نیست. با پیشرفت فناوری‌های کامپیوتری، تعامل میان نرم‌افزارها و سیستم‌ها به چالشی بزرگ بدل شدند. APIها به عنوان کلید حل این چالش‌ها، سرعت و کارایی برنامه‌های کاربردی را به حدی افزایش دادند که تحولی عظیم را در اقتصاد دیجیتال رقم زدند. در این مقاله همه آنچه باید درباره نقش API در رشد کسب‌و‌کارها بدانیم گردآوری شده تا شما با دید بازتری به توسعه فعالیت‌های خود با استفاده از این رابط‌های برنامه‌نویسی بپردازید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نقش کلیدی API درتحول کسب‌وکارها و رشد اقتصادی

بی‌شک نزدیک‌ترین همراهان ما در روزگار حاضر تلفن‌های همراه هوشمند و سیستم‌های کامپیوتریمان هستند. فعالیت‌های بیشماری از قبیل پرداخت قبوض و امور بانکی، چک کردن وضعیت آب‌وهوا، تماشای آنلاین فیلم و سریال، تعامل در شبکه‌های اجتماعی و … جز جدایی‌ناپذیر زندگی هر روز ما محسوب می‌شوند. بد نیست بدانید تمامی‌این خدمات از طریق APIها امکان پذیرند.

هر روز شاهد روند تکاملی زندگی روزمره به سمت دیجیتالی شدن هستیم. فناوری‌های دیجیتالی به سرعت جای خود را در همه ابعاد زندگی ما باز کرده‌اند. APIها به دلیل سرعت و دقتی که در انجام کارها ارائه می‌دهند به یک مزیت رقابتی برای کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. در واقع کسب‌وکارهایی که از این قافله جا مانده‌اند محکوم به شکست بوده و آنهایی که هرچه بیشتر از این امکانات بهره‌مند شده‌اند از سایر رقبا پیشی گرفته و سود بیشتری کسب خواهند کرد.

همچنین به دنبال ورود همه افراد و کسب‌وکارها به جهان متاورس نیاز به امکانات و سرویس‌های دیجیتالی و آنلاین چند برابر خواهد شد، سرویس‌هایی که بدون apiها فاقد معنا وکارایی هستند. در واقع این apiها هستند که درخواست شما را به پایگاه‌های داده منتقل کرده و پاسخ دریافتی که همان خدمات مورد نیاز شماست برای شما نمایش می‌دهند.

طبق گزارش Digital 2022 Global Statshot Data Reportal، اکنون بیش از 5 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند، به عبارت دیگر 63 درصد از کل جمعیت جهان اکنون از خدمات کامپیوتری و آنلاین بهره می‌برند و این آمار هر ساله در حال افزایش است. همه این افراد روزانه صدها بار از apiها استفاده می‌کنند بدون اینکه از وجود آنها آگاه باشند.

همه این آمار نشان می‌دهد توسعه apiها تا چه اندازه حائز اهمیت است. در واقع برگ برنده از آن شرکت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تجاری است که استفاده از این سرویس‌ها را در کسب‌وکار و خدمات خود در اولویت قرار دهند.

API چیست؟

Application Programming Interface یا به اختصار API، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی هستند که به عنوان زبان تعامل میان نرم‌افزارها عمل می‌کنند. API  با ایجاد یک بستر امن برای ارتباط بین دو ماشین یا سامانه نرم‌افزاری، امکان تبادل داده بین آن‌ها را فراهم کرده و به این ترتیب هر سامانه یا ماشین، در هر نقطه از دنیا، و با هر سخت‌افزار و تنظیماتی، قادر است با ماشین دیگری ارتباط برقرار کرده و از خدمات آن بهره‌مند شود.

API چیست؟
API چیست؟

می‌توان گفت APIها سرویس‌های از پیش آماده شده‌ای هستند که توسط برنامه‌نویسان بهینه شده‌اند تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها را از انجام فرآیندهای تکراری که نیازمند وقت و هزینه زیادی هستند بی‌نیاز کنند.

API چگونه کار می‌کند؟

با گذشت زمان و گسترده‌تر و پیچیده‌تر شدن نرم افزارها این نیاز پدید آمد تا کامپیوترها و نرم‌افزارها هم بتوانند به گونه‌ای با هم تعامل داشته باشند. APIها این ارتباط را میسر کردند. در واقع برنامه‌نویسان سرویس‌های تکرار شونده و پرکاربرد را در غالب برنامه‌های از پیش کدنویسی شده و با عنوان APIها به توسعه‌دهندگان ارائه کردند.

همانند یک گارسون که در رستوران درخواست مشتریان را دریافت کرده و به سرآشپز منتقل می‌کند و سپس سفارش آماده شده را در اختیار مشتری قرار می‌دهد، APIها نیز درخواست کاربران را دریافت کرده به سمت سرور منتقل می‌کنند و سپس پاسخ را از سمت سرور گرفته و به کاربران ارائه می‌دهند.

در طراحی و توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی، همه توسعه‌دهندگان زمان، هزینه و زیرساخت‌های مورد نیاز برای کدنویسی و اجرای این سرویس‌ها را به صورت انحصاری ندارند و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‎صرفه نخواهد بود. APIها این نیاز را مرتفع کرده و امکانات و مزایای گوناگونی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند.

API‌ها از سه قسمت تشکیل شده‌اند

API‌ها از سه قسمت تشکیل شده‌اند
API‌ها از سه قسمت تشکیل شده‌اند
  • کاربر: شخصی که درخواست می‌کند
  • کلاینت: رایانه‌ای که درخواست را به سرور ارسال می‌کند
  • سرور: رایانه‌ای که به درخواست پاسخ می‌دهد

در ابتدا یک شخص، سروری جهت ثبت و نگهداری داده‌ها، ایجاد می‌کند. با راه‌اندازی سرور، برنامه‌نویسان اسناد و مدارکی را شامل Endpointهایی که در آن‌ها داده خاصی یافت می‌شود، منتشر می‌نمایند. این اسناد، ساختار داده در سرور را در اختیار برنامه‌نویسان بیرونی قرار می‌دهد. سپس یک کاربر بیرونی می‌تواند داده‌های موجود در سرور را درخواست کند (یا آن‌ها را جستجو کند)، یا برنامه‌ای بسازد که در پایگاه داده جستجو کرده و آن اطلاعات را به قالبی متفاوت و قابل استفاده تبدیل نماید.

می‌توان گفت یک API زبان مکالمه دو کامپیوتر با یکدیگر است. سرور، داده‌ها را در اختیار دارد و زبان را تنظیم می‌کند، در حالی که کلاینت از این زبان برای درخواست اطلاعات از سرور استفاده می‌نماید. APIها می‌توانند هر کاری را انجام دهند!

زبان و قواعد نحوی APIها، توانایی آن‌ها را محدود می‌سازد. در نتیجه، یک API به طور کل می‌تواند چهار اقدام را انجام دهد: 

انواع API

در تقسیم بندی کلی APIها که از نظر نحوه دسترسی و سیاستهای انتشار بررسی می‌شوند، آنها را به چهار دسته تقسیم می‌کنند:

  • APIهای خصوصی (Privat APIs OR Internal APIs)
  • APIهای شراکتی (Partner APIs)
  • APIهای عمومی‌(Public APIs OR Open APIs)
  • APIهای مرکب (Composite APIs)

API عمومی

دسترسی به این API برای عموم امکان‌پذیر است و به اشخاص ثالث این امکان را می‌دهد تا بتوانند برنامه‌های نوآورانه‌ای را توسعه دهند.

API شراکتی

این نوع API به صورت عمومی‌در دسترس نیست و تنها شرکای کسب‌وکاری خاصی می‌توانند از این نوع API استفاده کنند.

API خصوصی

این API فقط برای استفاده‌ داخلی در یک شرکت (یا بهبود محصولات و خدمات درون‌سازمانی) می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند کنترل بیشتری روی APIهای‌ خود داشته باشند.

API‌های مرکب

APIهای ترکیبی به طور کلی دو یا چند سرویس  APIرا به منظور ساخت یک رشته عملیات پیوسته ترکیب می‌کنند. این سرویس‌ها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا در یک تماس به چندین end point دسترسی داشته باشند. این نوع از APIها در معماری میکرو سرویس‌ها مفید هستند و در انجام یک عملیات ممکن است به اطلاعاتی از چندین منبع نیاز داشته باشند.API‌های ترکیبی گاهی می‌توانند سرعت و عملکرد برنامه‌ها را در مقایسه با سایر APIها بهبود ببخشند.

APIهای عمومی‌به دلیل در دسترس بودن برای همه، متن باز بودن و امکان توسعه اختصاصی برای نرم‌افزارها و همچنین وجود نسخه‌های رایگان، محبوب‌ترین نوع این سرویس‌ها برای توسعه کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری محسوب می‌شوند.

مزایای استفاده از APIها

نقش API در تقسیم نرم‌افزار به اجزاء کوچکتر: API نرم‌افزار را به بلوک‌های کوچکی تقسیم می‌کند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. به این ترتیب نیازی نیست تمام قسمت‌های یک نرم‌افزار را خودمان بنویسیم. در واقع API یک بستر برون‌سپاری نرم‌افزاری است.

نقش API در باز شدن داده‌ها: APIها با ایجاد یک پل برای تبادل اطلاعات بین سامانه‌های مختلف، امکان خواندن و تحلیل اطلاعات را به صورت خودکار و شخصی‌سازی‌شده فراهم می‌کند. به این ترتیب سطح جدیدی از باز شدن داده‌ها محقق می‌شود.

نقش API در کسب‌وکارها: این سرویس‌ها بستر و ابزار جا‌به‌جایی ارزش‌ها بین کسب‌وکارها را فراهم میکنند که امکان اشتراک‌گذاری خدمات را تسهیل کرده و شبکه‌ای از کسب‌وکارها را به وجود می‌آورد که تجربه‌هایی با ارزش عمیق‌تر برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند.

اهمیت استفاده از APIها در کسب‌وکارها

همانطور که پیش از این هم گفته شد، همۀ ما به صورت روزانه با انواع مختلفی از apiها سروکار داریم.

این ابزارها منجر به افزایش آگاهی در بازار، خودکارسازی و تسریع امور تجاری شده‌اند. از این رو نقش API در رشد و گسترش فروشگاه‌های آنلاین اهمیتی حیاتی داشته و کسب‌وکارهای آنلاین برای معرفی و ارائۀ خدمات خود ملزم به استفاده از آن‌ها هستند؛ به گونه‌ای که امروزه بدون وجود API نمی‌توان کاربردی بودن پلتفرم‌های مختلف را متصور شد.

 شرکت‌ها در هر بخش به دنبال راه‌هایی برای حفظ برتری نسبت به رقبا و تسلط بر بازار هستند. برای بسیاری از شرکت‌ها، API‌ها این مزایا را فراهم می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا به اهداف تجاری خود برسند.  دنیای تجارت به طور فزاینده‌ای به APIها وابسته می‌شود. برای شرکت‌هایی که به دنبال بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها برای بهبود کسب‌وکار خود هستند، منطقی است که شروع به ایجاد یک چارچوب محکم پیرامون API کنند.

در میان دلایل بسیاری وجود دارد تا کسب‌وکارها استفاده از این ابزار را در اولویت‌های خود قرار دهند:

13 دلیل استفاده از API برای رونق اقتصادی کسب‌وکارها

  1. افزایش بهره‌وری: استفاده از APIها به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت نمونه اولیه محصول را ایجاد کرده و تولید محصولات جدید را شروع کنند. APIها امکان توسعه سریع‌تر را فراهم می‌کنند و نیاز توسعه‌دهندگان به ساخت برنامه‌های کاربردی را از پایه کاهش می‌دهند. این بدان معنی است که استفاده از APIها به افزایش بهره‌وری کسب‌وکار شما کمک می‌کند.
  2. بهبود همکاری و تعامل: با توجه به اینکه عملکرد اصلی API اتصال است، به سیستم‌ها، برنامه‌ها و پلتفرم‌های مختلف اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به هم متصل کرده و به اشتراک بگذارند. در نهایت، این قابلیت، همکاری و ارتباطات داخلی را در هر شرکتی بهبود می‌بخشد.
  3. افزایش نوآوری: APIها به دلیل افزایش سرعت فرآیندها این امکان را به شرکت‌ها می‌دهند تا زمان بیشتری را روی خلق و توسعه محصولات جدید صرف کنند. آنها می‌توانند محصولات و فناوری‌های جدید را با استفاده از منابع و زمان کمتری پیاده‌سازی کرده و به بازار معرفی کنند؛ از این رو می‌توان گفت APIها کمک بسزایی به نوآوری و خلاقیت شرکت‌ها خواهند کرد.
  4. ایجاد امکان سفارشی‌سازی: با APIها، محتوای وب سایت را می‌توان به راحتی برای هر مدل کسب‌وکار یا نیازهای یک شرکت سفارشی کرد. همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا محتوای وب سایت خود را با نیازهای مشتریان خاص خود تنظیم کنند. هنگامی‌که مشتریان مناسب، هدف قرار می‌گیرند،  ROI(نرخ بازگشت سرمایه) به شدت افزایش می‌یابد.
  1. صرفه جویی در هزینه‌ها: با استفاده از APIها می‌توان پروژه‌ها را بدون نیاز به دانش تخصصی برنامه‌نویسی و به راحتی آغاز کرده و پیش برد. از این رو APIها به طور قابل توجهی مراحل توسعه و نیاز به منابع را کاهش می‌دهند. صرفه‌جویی در هزینه‌ها بخش مهمی‌از استراتژی‌های اقتصادی شرکت‌هاست که APIها یکی از مهمترین امکانات تحقق این منظورند.
  1. ایجاد فرصت‌های درآمدزایی جدید: APIها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که دارایی‌های دیجیتال خود را به نهادهای پولساز تبدیل کنند. این امکانات فرصت‌های درآمدی جدیدی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، Stripe و Paypal هر دو API‌های پرداخت را به مشتریان ارائه می‌دهند. امروزه Stripe و Paypal هر دو شرکت‌های چند میلیارد دلاری هستند.
  1. بهبود تجربه مشتری: با استفاده از APIها، سفارشی‌سازی و ارتباطاتی که به مشتریان ارائه می‌شود درجه یک است. به طور کلی، زمانی که شرکت‌ها از APIها استفاده می‌کنند، تجربه مشتری بسیار بهبود می‌یابد.
  1. افزایش کیفیت بازاریابی: APIها همچنین به طور قابل توجهی تلاش‌های بازاریابی شرکت‌ها را با اجازه دادن به شرکت‌ها برای هدف قرار دادن و دستیابی به بازارهای جدیدی که زمانی دور از دسترس بودند، بهبود می‌بخشند. بازاریابی بهتر چیزی جز سودمندی برای همه انواع شرکت‌ها نیست.
  1. جمع‌آوری داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل اطلاعات: امروزه داده‌ها یک دارایی در اقتصاد دیجیتال است. APIها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا داده‌های کاربران را جمع‌آوری کنند و بینش‌های ارزشمندی را در مورد نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با محصولات ارائه دهند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند مصرف‌کننده خود را بهتر بشناسید و بازار مناسب محصولات و خدمات خود را هدف قرار دهید.
  1. افزودن قابلیت‌های جدید به محصولات نرم افزاری: یکی دیگر از مزایای APIها این است که به افزایش قابلیت‌های محصول جدید کمک می‌کنند. به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار، می‌توانید به توسعه‌دهندگان شخص ثالث اجازه دهید تا افزونه‌هایی ایجاد کنند که با پلتفرم شما سازگار باشد. این افزونه‌ها از طریق APIها با برنامه مرتبط می‌شوند و علاوه بر کسب درآمد برای توسعه‌دهندگان میزان کارایی و آورد اقتصادی شرکت ارائه دهنده نسخه‌ اولیه را نیز افزایش می‌دهد.
  1. بهبود فرآیند اتوماسیون شرکت‌ها: APIها همچنین برای شرکت‌ها مفید هستند زیرا قابلیت‌هایی دارند که فرآیندهای اتوماسیون شرکت را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. در نهایت، این باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود و همچنین بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.
  1. افزایش دسترسی به مشتریان بالقوه: بسیاری از قابلیت‌های APIها، امکان دسترسی به مشتریان بیشتری را فراهم می‌کنند. دستیابی به مشتریان بیشتر همیشه برای یک کسب و کار مفید بوده و سود آوری بیشتری را نوید می‌دهد.
  1. فراهم کردن امکان ادغام برنامه‌ها: آخرین مزیت کلیدی APIها این است که امکان ادغام پلتفرم‌ها و فناوری‌های مختلف را فراهم می‌کنند. زمانی که شرکت‌ها بتوانند از بهترین فناوری‌های موجود استفاده کنند و آن‌ها را ادغام کنند، می‌توان به مشتریان بیشتری دست یافت و سود بیشتری به دست آورد. رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) در سرتاسر دنیای دیجیتال مدرن در حال گشت و گذارند. آنها نقشه‌ها را به برنامه ردیابی تناسب اندام شما، احراز هویت ورود به برنامه بانکی و ارتباطات خدمات مشتری را به برنامه تجارت الکترونیک مورد علاقه شما مرتبط می‌کنند. درواقع APIها چسبی هستند که اکثر نرم افزارها را در سال 2021 کنار هم نگه می‌دارند.

مزایای APIها در توسعه نرم‌افزارهای مدرن بسیار متنوع است، اما در سطح بالایی به تغییر نرم‌افزار یکپارچه درون محل به برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر و میکروسرویس کمک می‌کند. اجزای کوچک‌تر و مبتنی بر عملکرد، راحت‌تر نگهداری می‌شوند و توسعه‌دهندگان یا تیم‌ها مسئولیت یک بخش خاص را بر عهده می‌گیرند. این خود سبب کاهش زمان، هزینه و افزایش کارایی خواهد شد.

کاربردهای API در کسب‌وکارها

در حال حاضر APIها در گستره وسیعی از فعالیت‌های تجاری مورد استفاده هستند. به طور کلی مدل‌های تجاری خاصی در تجارت الکترونیک طراحی و تعریف شده که هریک به تناسب نیاز خود از API مناسب بهره می‌برند.

خدمات حمل کالا، فروشگاه آنلاین، پلتفرم‌های خدمات فنی، بانک‌ها و موسسات مالی، مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی، گلخانه‌های هوشمند، سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی کیف پول، سامانه‌های هوا‌شناسی، پلتفرم‌های مدیریت مالی فردی، سرویس‌های خدمات گردشگری، بازارچه خدمات حمل کالا، سامانه‌های مدیریت ساختمان، سامانه‌های سلامت دیجیتال و ارائه‌دهنده‌ی خدمات بیمه و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی نقشه از جمله این مدل‌ها هستند. در ادامه APIهای کاربردی در هر یک از این مدل‌ها به اختصار نام برده شده:

APIهای کاربردی در مدل‌های مختلف کسب‌وکار

کاربردهای API در کسب‌وکارها
کاربردهای API در کسب‌وکارها

پلتفرم فروشگاه آنلاین

  • API درگاه پرداخت
  • APIاحراز هویت
  • API حمل بار
  • APIقیمت
  • API کاتالوگ
  • API شبکه همکاران
  • API هوش مصنوعی

پلتفرم خدمات فنی

  • API پرداخت
  • API احراز هویت
  • API بیمه
  • API تعرفه
  • API فروش
  • API هوش مصنوعی
  • API استعلام

بانک و موسسات مالی

  • API پرداخت
  • APIانتقال استعلام
  • API داده‌ها
  • APIاحراز هویت
  • API خدمات هوش مصنوعی
  • API تبدیل صوت به متن
  • API پردازش تصویر
  • API پلاک خوان
  • API تولید متن
  • API درک متن
  • API تحلیل رفتار
  • API تحلیل داده
  • API تشخیص کلاه‌برداری
  • API امنیت سایبری

پلتفرم ارائه‌دهنده کیف پول همراه

  • API احراز هویت
  • API درگاه پرداخت
  • API استعلام قبض
  • API انتقال وجه
  • API خرید شارژ
  • API استعلام بانکی
  • API برداشت مستقیم
  • API کیف پول

پلتفرم مدیریت مالی فردی

  • API داده‌های بانکی
  • API قیمت ارز، طلا و… و خرید و فروش آن‌ها
  • API هوش مصنوعی
  • API بورس

فروش خدمات گردشگری

  • API رزرو هتل و اقامتگاه
  • API مجموعه‌های تفریحی
  • API بلیت هواپیما، قطار و…
  • API هوش مصنوعی
  • API هواشناسی
  • API بیمه
  • API پرداخت
  • API احراز هویت

سامانه مدیریت ساختمان

  • API استعلام قبض و پرداخت
  • API احراز هویت
  • API بیمه
  • API هوش مصنوعی
  • API اینترنت اشیاء
  • API سفارش تکنسین

سامانه سلامت دیجیتال

  • API پرداخت
  • APIاحراز هویت
  • API بیمه
  • API نقشه
  • API اینترنت اشیاء
  • API هوش مصنوعی
  • API نظام پزشکی
  • API رزرو وقت پزشک

پلتفرم نقشه و مسیریابی

  • API داده‌های ماهواره ای
  • API داده‌های اماکن
  • API هوش مصنوعی
  • API دریافت داده‌های ترافیکی
  • API تبدیل آدرس پستی به مکان جغرافیایی
  • API جستجوی محل‌ها
  • API مسیریابی

تاثیر APIها در رشد اقتصاد جهانی

روند رو به رشد استفاده از APIها و تاثیرات چشمگیر آن‌ها بر اقتصاد جهانی سبب شده تا اصطلاح جدیدی با عنوان اقتصاد API یا (API Economy)  در دنیای علم و فناوری شکل گیرد.

اقتصاد API یک مدل تجاری است که بر اساس استفاده از API در اقتصاد دیجیتال ساخته شده است. به بیان ساده، در این تعریف، خدمات و داده‌ها از طریق APIها در معرض دید قرار می‌گیرند تا برای کسب‌وکار شما ارزش ایجاد کنند.

اقتصاد API چندین سال است که در حال افزایش است. همانطور که شرکت‌ها استراتژی تحول دیجیتال را آغاز می‌کنند، APIها به آن‌ها کمک می‌کنند تا به یکپارچگی دست یابند و خدمات جدید را سریعتر ارائه دهند.

 یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که تقریباً 40٪ از سازمان‌های بزرگ از بیش از 250، API استفاده می‌کنند. علاوه بر این، 71٪ از توسعه‌دهندگان برنامه‌ریزی کردند تا از APIهای بیشتری در سال 2021 و پس از آن استفاده کنند. 

رویکردهای مختلفی برای اقتصاد API وجود دارد. برخی از کسب‌وکارها از مدل‌های کسب درآمد از فروش API بهره می‌برند در حالی که  سایر مشاغل با استفاده از مزایای APIها در توسعه و فروش محصولات خود به رشد اقتصادی واحد خود کمک می‌کنند.

اما صرف نظر از رویکرد، یک چیز واضح است. اقتصاد API اینجاست که بماند و بخش مهمی‌از اقتصاد جهانی را شکل بدهد.

نقش APIها در توسعه اکوسیستم دیجیتال ایران

نقش API در کسب‌وکار و فضای اقتصادی کشور هر روز پررنگ‌تر می‌شود. API با ایجاد یک بستر امن برای ارتباط بین دو ماشین یا سامانه نرم‌افزاری، امکان تبادل داده بین آن‌ها را فراهم می‌کند. به این ترتیب هر سامانه یا ماشین، در هر نقطه از دنیا، و با هر سخت‌افزار و تنظیماتی، قادر است با ماشین دیگری ارتباط برقرار کرده و از خدمات آن بهره‌مند شود.

نقش APIها در توسعه اکوسیستم دیجیتال ایران
نقش APIها در توسعه اکوسیستم دیجیتال ایران

از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو، تعداد APIها و حوزه‌های کسب‌وکاری که از آن‌ها استفاده می‌کنند، به صورت مرتب رشد صعودی داشته است. شیوع بیماری کرونا به این رشد افزوده و چهره‌ی کسب‌وکارها را عوض کرده است.

مدل‌های کسب‌وکاری مختلف می‌توانند با استفاده از APIهای مختلفی که در حوزه کسب‌وکاری آن‌ها ارائه می‌شود، ضمن بهبود کارایی و عملکرد کسب‌وکار، برای مشتریان خود تجربه‌ای عمیق و ارزشمند را خلق کنند.

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیر کسب‌وکارها از طریق استفاده از ابزار دیجیتال و توسعه اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های بیشماری در کشور بوده‌ایم که همه این‌ها وابسته به استفاده از APIهاست. از سوی دیگر بسترهای ارائه‌دهنده و بازارچه‌های API  نیز رشد بسیار خوبی داشته و خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

پلتفرم AIBOX به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه سرویس‌‎ها و خدمات بسیار خوبی را از جمله فروش API ارائه می‎‌دهد.

خدمات ویژه AIBOX
برای دسترسی به مجموعه کاملی از سرویس‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانید به بازارچه API پلتفرم AIBOX مراجعه کنید.

Apiها و آینده صنعت دیجیتال

ناگفته پیداست که APIها نقشی کلیدی در پیشبرد صنعت دیجیتال خواهند داشت.

از مهمترین دستاوردها و فناوریهای دیجیتال اخیر میتوان به رمز ارزها و دنیای متاورس اشاره کرد. هر یک از این حوزه‎ها به تنهایی سبب انقلابی بزرگ در حوزه APIها خواهند شد چرا که انجام فرآیندها و تعاملات در این فناوری‎ها بدون حضور APIها امکان‌پذیر نخواهد بود.

از سوی دیگر در مرجله گذار واحدهای تجاری و سازمان‌ها  از سبک سنتی به روشهای تکنولوژیک و دیجیتالی، این APIها هستند که مهمترین نقش را ایفا می‌‎کنند. 

سخن پایانی

APIها یا همان واسط‎های برنامه‌نویسی کاربردی با مزایای بیشمار خود سبب کاهش زمان و هزینه‌های صرف شده برای دستیابی به محصول نهایی خواهند شد و سوددهی بیشتری را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورند. این سرویس‌ها با کاربرد خود در توسعه برنامه‌ها نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت آینده صنعت دیجیتال خواهند داشت.

پس اگر برنامه‌نویس و یا صاحب کسب‌وکار و یا توسعه‌دهنده هستید، APIها را به عنوان یک عنصر مهم کسب درآمد فراموش نکنید.

ما در پلتفرم AIBOX خدمات و سرویس‌های گوناگونی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا