هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت بازی!

هوش مصنوعی (AI) مفهوم جدیدی در صنعت بازی نیست. چندین دهه است که برای ایجاد تجربیات واقعی و جذاب برای گیمرها استفاده شده است. با این حال، در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و قدرتمندتر شده و نوآوری‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه‌دهندگان بازی و بازیکنان فراهم کرده است.

 

هوش مصنوعی در بازی چیست؟

ساخت بازی‌هایی با پاسخگویی و تعامل بالا، سازگارتر و چالش برانگیزتر از طریق استفاده از فناوری هوش مصنوعی میسر است.  حتی اگر دانشگاهیان استدلال می‌کنند که هوش مصنوعی در بازی، هوش مصنوعی واقعی نیست، تبلیغات پیرامون این فناوری برای مدتی طولانی به طور مداوم در حال افزایش بوده است.

فقط به Cortana در Halo نگاه کنید (بله، مایکروسافت دستیار مجازی خود را به نام این شخصیت نام‌گذاری کرده است و ما برای آن اینجا هستیم!).  این تنها بازی در مورد هوش مصنوعی نیست. چندین بازی دیگر (مانند Detroit: Becoming Human) عمدتاً حول محور هوش مصنوعی و تحولات سیستم‌عامل اندروید می‌چرخند.

اما آیا این تنها چیزی است که در بازی‌های هوش مصنوعی وجود دارد؟ 

 

کاربردهای هوش مصنوعی در بازی‌سازی

کاربردهای هوش مصنوعی در بازی‌سازی
کاربردهای هوش مصنوعی در بازی‌سازی

ساخت NPC های هوشمندتر و سازگارتر

 شخصیت‌های غیر بازیکن (NPC) شخصیت‌هایی در یک بازی هستند که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند، نه توسط بازیکن. به زبان ساده‌تر، NPCها با مجموعه‌ای از قوانین و رفتارها از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند که نحوه عمل و واکنش آن‌ها را در بازی تعیین می‌کند. با این حال، با استفاده از هوش مصنوعی، NPCها می‌توانند پویاتر و پاسخگوتر شوند و از اقدامات بازیکن یاد بگیرند و با شرایط بازی سازگار شوند. 

برای مثال، SEED (EA)، یک بخش تحقیقاتی Electronic Arts، در حال توسعه NPC‌هایی با هوش مصنوعی است که می‌توانند بازیکنان برتر را شبیه‌سازی کنند و گیم‌پلی منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز را ایجاد کنند.

بهبود گیم پلی و واقع گرایی

 هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با افزایش طراحی و تعامل عناصر بازی به بهبود گیم پلی و واقع‌گرایی بازی‌ها کمک کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند مسیریابی بهتر را تسهیل کند. یعنی توانایی شخصیت‌ها برای یافتن کوتاه‌ترین و کارآمدترین راه برای حرکت در اطراف موانع در یک بازی افزایش دهد.

 هوش مصنوعی همچنین می‌تواند گرافیک‌ها و انیمیشن‌های واقعی‌تری مانند حالات چهره، حرکات بدن و جلوه‌های آب و هوا ایجاد کند.

تولید محتوا و داستان‌های جدید

 هوش مصنوعی به تولید محتوا و خلق داستان‌های جدید برای بازی‌ها، با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تولید رویه‌ای و شبکه‌های متخاصم (GAN) کمک کند.

 تولید رویه‌ای، ایجاد محتوا به صورت الگوریتمی است، نه به صورت دستی. به عنوان مثال، No Man’s Sky، یک بازی اکتشافی علمی تخیلی است که از نسل رویه‌ای برای ایجاد تعداد بی‌نهایت سیاره، موجودات و محیط‌هایی برای کشف بازیکن استفاده می‌کند.

 GANها نوعی شبکه عصبی هستند که می‌توانند تصاویر، صداها و متون واقعی را با یادگیری از داده‌های موجود ایجاد کنند. برای مثال، GameGAN NVIDIA می‌تواند با تماشای ویدیوهای گیم‌پلی، محیط‌های سه‌بعدی واقعی ایجاد کند.

تحلیل رفتار و ترجیحات بازیکن

 یکی از دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی این است که به تجزیه و تحلیل رفتار و ترجیحات بازیکن با استفاده از تکنیک‌هایی مانند داده کاوی و یادگیری ماشین کمک کند.

 داده کاوی فرآیند استخراج اطلاعات مفید از حجم زیاد داده است. یادگیری ماشین فرآیند آموزش کامپیوتر برای یادگیری از داده‌ها و پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری است.

 با استفاده از این تکنیک‌ها، توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند بفهمند که بازیکنان چگونه بازی‌های خود را انجام می‌دهند، چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند، چه چیزی به آنها انگیزه می‌دهد و چه چیزی باعث می‌شود بازی را متوقف کنند. تلفیق تمامی این اطلاعات و داده‌ها به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بازی‌های خود را برای تعامل، حفظ و کسب درآمد بهتر بهینه کنند.

الگوریتم‌های ژنتیکی

کاربردهای الگوریتم‌های ژنتیکی به بهره بردن از تجربه واقع‌گرایانه‌تری از بازی منجر می‌شود. در طول این تجربیات شاهد عملکرد بازیکنان و یا سایر عوامل هوش مصنوعی هستیم که قادر به یافتن چرخه‌های بازگشتی نیستند تا بتوانند، با استفاده از گام‌های تکراری که همواره موفقیت‌آمیز هستند بر بازی چیره شوند. به عنوان آخرین مزیتی که این الگوریتم‌ها برای ما به ارمغان می‌آورند، می‌توان به تکرارپذیری بیشتر فرایند بازی اشاره کرد.

شبکه‌های عصبی یا عمیق

شبکه‌های عصبی مصنوعی یا  Neural Networks  ‌ساختار‌هایی شبیه به مغز انسان هستند که قادر به یادگیری خصوصیت‌های مختلفی از داده‌های آموزشی هستند. بر اساس مجموعه بزرگی از داده‌ها‌، NN‌ها قادر به مدل‌سازی دنیای واقعی بسیار پیشرفته و سناریو‌های درون بازی هستند. این شبکه‌ها قادرند تا بر برخی از کمبود‌های تکنیک‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی کلاسیک در طراحی عامل بازی را پوشش دهند. علاوه‌بر این، شبکه‌های عصبی مصنوعی، خودسازگار بوده و به خوبی با محیط بازی سازگار می‌شوند تا زمان حقیقی را تغییر دهند.

 

استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی‌ چه مزایایی دارد؟

هوش مصنوعی مزایای بسیار زیادی را برای صنعت بازی به ارمغان می‌آورد. برخی از این موارد عبارتند از:

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی
مزایای استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی

بازی‌ها هوشمندتر و واقعی‌تر می‌شوند

با استفاده از تکنیک‌هایی مانند یادگیری الگو و یادگیری تقویتی، NPCها در بازی‌ها با خودآموزی از اقدامات خود، تکامل می‌یابند. بازی‌ها همچنین نسبتاً واقع گرایانه‌تر می‌شوند؛ زیرا آن‌ها اقدامات بازیکن را تفسیر می‌کنند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند. همچنین بسیاری از برنامه‌ها وجود دارند که نیازی به رابط‌های انسانی ندارند و قادر به ایجاد دنیای مجازی به صورت خودکار هستند.

باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می‌شود

به طور معمول توسعه یک بازی مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی برای آن است. و شما حتی مطمئن نیستید که بازار تا چه میزان پذیرای آن خواهد بود. هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش چشم‌گیر زمان صرف شده برای ساخت یک بازی کمک کند و منابع زیادی را که صرف توسعه بازی می‌شود، ذخیره کند.

بازی را برای کاربر آسان‌تر می‌کند

استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی به شهودی‌تر شدن بازی‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، بازی می‌تواند از هوش مصنوعی برای تشخیص توانایی و تخصص کاربر در بازی استفاده کند و سطح دشواری بازی را در زمان واقعی برای مطابقت با آن تنظیم کند.

قابلیت پیش‌بینی بازی را از بین می‌برد

وقتی از رفتار غیرقطعی استفاده می‌شود، بازی غیرقابل پیش‌بینی خواهد شد. این به این معنی است که حتی توسعه‌دهنده بازی نمی‌تواند اتفاقاتی را که در بازی می‌افتد پیش‌بینی کند.

باید در نظر داشت که ایجاد یک تجربه جدید و با طراوت هیجان و تجربه کاربری جذابی را ایجاد کرده و عمر استفاده از  بازی توسط افراد را افزایش می‌دهد زیرا بازی پس از چند بار تکرار، بازی قابل پیش‌بینی و خسته‌کننده نمی‌شود.

6 بازی که هوش مصنوعی آنان را متحول کرد

6 بازی که هوش مصنوعی آنان را متحول کرد
6 بازی که هوش مصنوعی آنان را متحول کرد
  • Red Dead Redemption 2
  • Half-Life
  • F.E.A.R.
  • Minecraft
  • FIFA
  • Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist

 

نتیجه‌گیری

تغییرات مختلفی وجود دارد که هوش مصنوعی در صنعت بازی به ارمغان آورده است، اما تغییرات فزاینده‌ زیادی نیز وجود خواهد داشت. در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت بازی‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شود. 

فناوری هوش مصنوعی همیشه در حال تغییر است و این مورد ما را به این نتیجه می‌رساند که برخی می‌خواهند از دنیای واقعی فرار کنند و وارد بازی شوند تا در واقعیت مجازی زندگی کنند. هوش مصنوعی این تجربه غنی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همان‌طور که انتظار می‌رود نقش هوش مصنوعی در صنعت بازی روز به روز بیشتر شده و می‌تواند نوآوری‌های بیشتری را در آینده فعال کند، مانند NPC‌های واقعی‌تر و مترقی که تکامل می‌یابند، یاد می‌گیرند و با یکدیگر تعامل دارند.

 تجربه‌های بازی فراگیرتر و شخصی‌سازی‌ شده‌تر بوده که متناسب با سطح مهارت و سبک هر بازیکن است. محتوا و داستان‌های متنوع‌تر و خلاقانه‌تر که بر حسب تقاضا تولید می‌شوند نیز در لیست تغییرات بزرگ قرار دارند. 

 

منابع

 

تیم تحریریه

این محتوا توسط سعید علی وردی خانی، یاسر ویسی و ملیکا غربی تولید، آماده و سئو شده است. تیم تحریریه AIBOX همواره در حال تلاش است تا در راستای رفع نیازها و دغدغه‌های ذهنی شما عزیزان گام بزرگی بردارد و همچنین در زمنیه بهبود وب فارسی نیز تاثیرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا